Skip to main content
beschouwingen

Advent bezinningen 2024.

By 20 december 2024No Comments

 

Adventsbezinning (6) dinsdag  20 december 2024

Lezingen: Jesaja: hoofdstuk 7, vers 10 -14, Lucas: hoofdstuk 1, vers 26 – 38

 

In beide stukken is sprake van een onverwachte mededeling en in eerste instantie schrikken zij ervan.

Bij Jesaja is dat de boodschap van Jahweh, die via de profeet Jesaja een opdracht geeft aan Achaz de koning van Juda. Achaz schrikt, maar de profeet zegt: “vreest niet en heb vertrouwen”.

Bij Lucas is dat de engel Gabriël, die een (blijde) boodschap voor Maria heeft. Ook Maria schrikt in eerste instantie….

In beide verhalen gaat het erover, dat een jonge vrouw een kind zal baren: bij Jesaja is dat Immanuel en bij Lucas is het Jezus; vraag is of daarmee dezelfde personen worden bedoeld. Echt iets om over na te denken……?

Ik raad aan om er eens rustig voor te gaan zitten in deze drukke tijd; of is het zo, dat mensen zich overmatig druk maken en op het hoogtepunt (Kerstmis) te moe zijn om de echte betekenis van Kerstmis te doorgronden….   Neem dus echt even de tijd om te ontspannen en te mediteren.

Tot slot nog dit: vaak wordt de Latijnse tekst ‘Noli timere’ vertaald met ‘Vreest niet’. Maar in de Latijnse tekst staat veel meer: ‘wilt niet vrezen’ of ‘ik raad u aan geen angst te hebben’; het is eigenlijk een advies het leven wat gemakkelijker te maken. Ik refereer hier een boek van wijlen Bisschop Muskens met de titel ‘Wees niet bang’.

Plezier ermee en kom wat tot rust.

Wim Hendriks.

********************

Adventsbezinning (5) dinsdag  17 december 2024

*Zoek een moment waarin u stil kunt zijn, in uzelf te keren en niet afgeleid te worden.
*Neem een ontspannen houding aan. Een bewust rustige ademhaling kan hierbij helpen.
*Lees de tekst die u wordt aangereikt, laat de tekst tot u doordringen en vraag u af wat er volgens u in de tekst staat.
*Lees de tekst opnieuw en vraag u af of u nog een aanvulling vindt op wat u aanvankelijk (al) gelezen had.

Teksten:

Genesis 49, 1-2; 8-10

Jakob ontbood zijn zonen en sprak: ‘Komt bij elkaar, ik ga jullie zeggen wat jullie wacht in de dagen die komen. Komt nu bijeen en luistert, zonen van Jakob, luistert naar Israël, jullie vader.

Juda, jou prijzen je broers; jouw hand drukt de nek van je vijanden neer, voor jou staan de zoons van je vader gebogen. De welp van een leeuw is Juda; met roof ben je opwaarts gekomen, mijn zoon! Hij vlijt zich neer, hij ligt als een leeuw, als de koning der dieren; wie waagt hem te wekken? Van Juda zal de scepter niet wijken, de staf niet verdwijnen tussen zijn voeten, totdat hij verschijnt die hem voeren mag; hem zijn de volken gehoorzaam.’

Matteüs 1, 1-17

Geslachtslijst van Jezus Christus, zoon van David, zoon van Abraham. Abraham was de vader van Isaäk, Isaäk van Jakob, Jakob van Juda en zijn broers; Juda was de vader van Peres en Zerach, die uit Tamar geboren werden; Peres was de vader van Chesron, Chesron van Aram, Aram van Amminádab, Amminádab van Nachson, Nachson van Salmon, Salmon van Boaz, die ui Rachab geboren werd; Boaz was de vader van Obed, geboren uit Ruth; Obed was de vader van Isaï en Isaï van David, de koning.

David was de vader van  Salomo, die geboren werd uit de vrouw van Uría; Salomo was de vader van Rechabeam, Rechabeam van Abia, Abia van Asa, Asa van Josafat, Josafat van Joram, Joram van Uzzia, Uzzia van Jotam, Jotam van Achaz, Achaz van Hizkia, Hizkia van Manasse, Manasse van Amon, Amon van Josia, Josia van Jechonja en zijn broers in de tijd van de Babylonische ballingschap. Na de Babylonische ballingschap werd Jechonja de vader van Seáltiël, Seáltiël van Zerubbabel, Zerubbabel van Abiúd, Abiúd van Eljakim, Eljakim van Azor, Azor van Sadok, Sadok van Achim, Achim van Eliud, Eliud van Eleazar, Eleazar van Mattan, Mattan van Jakob. Jakob nu was de vader van Jozef, de man van Maria, en uit haar werd geboren Jezus die Christus genoemd wordt. In het geheel zijn er dus van Abraham tot David veertien geslachten, van David tot de Babylonische ballingschap ook veertien geslachten en van de Babylonische ballingschap tot de Christus eveneens veertien geslachten.

Het zijn nog slechts zeven dagen tot Kerstmis. Advent betekent dat er iets nieuws of een nieuw iemand komt. De beide teksten maken nog maar eens heel duidelijk Wie we kunnen verwachten, welke plaats Hij heeft in de geschiedenis en welke status Hij heeft. In het fragment uit het eerste Bijbelboek, Genesis, gaat Jakob een belangrijke mededeling doen, zo blijkt uit de plechtige oproep aan zijn zoons. Hij spreekt zijn vele zoons individueel toe. Juda worden van hen allen speciaal gezag en autoriteit toegekend. Zijn macht lijkt tijdloos en grenzeloos: hij wordt een leeuwenwelp genoemd.

De inleidende tekst van het evangelie van de hand van de evangelist Matteüs licht deze speciale rol die Juda heeft toe. Hij geeft aan dat Juda een voorvader van Jezus is. Met een welhaast notariële akte wordt dit duidelijk gemaakt. Er mag geen twijfel bestaan over de geslachtslijn van Jezus: Juda en David zijn vooraanstaande leden van deze geslachtslijst. Op deze manier wordt  indirect een belangrijke status aan Hem verleend, nog voordat Matteüs daadwerkelijk met zijn evangelie en de levensloop van Jezus begint. Jezus wordt door de beide tekstfragmenten in een zekere, verantwoorde traditie  geplaatst en dat geeft Hem onmiskenbaar gezag!

Leuk om te vermelden is het volgende: vanaf deze dag, 17 december, worden reeds vanaf de vroege Middeleeuwen in kloosters de zogenaamde o-antifonen gezongen. gezangen die beginnen met de letter ‘O’. Ik noem de beginwoorden met de vertaling uit het Latijn: O Sapientia (O Wijsheid), O Adonai (O Adonai), O Radix (O Wortelstam), O Clavis (O Sleutel), O Oriens (O Oriens), O Rex (O Koning) en O Emmanuel (O Emmanuel). Met een woordgrap, die kenmerkend is voor de vroegmiddeleeuwse teksten, moeten we de beginletters van de Latijnse woorden in een andere volgorde lezen en wel van achter naar voren. Zo krijgen we: ‘Ero cras’. Dit nu betekent: ‘Ik zal er morgen zijn’. De laatste antifoon werd op 23 december gezongen en daarmee is het woordgrapje compleet. In de Nachtmis vieren we Christus’ geboorte.

Met een glimlach hierom zien we uit naar Kerstmis. Nog zeven dagen wachten en meezingen met de o-antifonen! Zalig Kerstfeest gewenst!
*Waarom wordt bovenstaande tekst ons in de Advent aangereikt, tijd van voorbereiding op de komst van onze Heer?*Heb ik iets aan deze tekst voor mijn manier van leven?
*Blijf een minuut of vijf stil, of zo gewenst langer.
*Formuleer met uw eigen woorden een gebed ter afsluiting en geef daarin weer wat in u opgekomen is in uw tijd van bezinning.

Sluit vervolgens de bezinning af en ga verder met uw dagelijkse bezigheden.

Arthur Prakken

********************

 

Adventsbezinning (4) vrijdag 13 december 2024.

Vandaag lezen en herlezen we uit het boek Jesaja hoofdstuk 48, de verzen 17 t/m 19 en uit het evangelie van Mattheüs, hoofdstuk 11, de verzen 16 t/m 19. (Raadpleeg desgewenst de bijbel op https://rkbijbel.nl/). Zorg daarbij voor een rustig moment en laat deze teksten tot u doordringen. Uit deze teksten is een selectie gemaakt. Het centrale thema is hierin ‘onverschilligheid’. Probeer dan
antwoorden te vinden op de vragen hieronder. Formuleer ter afsluiting met uw eigen woorden een gebed (zie voorbeeld onderaan) en geef daarin weer wat in u is opgekomen.

Uit Jesaja 48, 17-19
17b Ik onderricht u om te helpen, en leid u op de wegen die gij gaat. 18a Hadt gij maar geluisterd
naar mijn geboden, dan was uw vrede als een rivier geweest, en uw welzijn als de golven der
zee, ….

Uit Mattheüs, 11, 16 – 19.
16 Waarmee zal ik dit geslacht vergelijken? Het gelijkt op kinderen die op het marktplein zitten en de andere partij toeroepen:  17 Wij hebben voor jullie op de fluit gespeeld en jullie hebt niet gedanst; wij hebben een treurlied gezongen en jullie hebt niet op je borst geklopt.  19b Maar de wijsheid vindt haar rechtvaardigheid in haar werken.”

In deze tekstdelen is sprake van onverschilligheid ten aanzien van woord en handelen van de
boodschappers.

De tekst uit Jesaja is een terechtwijzing: het was anders gelopen als men beter had opgelet en geluisterd. God schetst een beeld van vrede en hoop. Als men zich houdt aan Zijn woorden, dan is dat zelfs in het eigen belang. De
tijdgenoten van Jesaja waren ziende blind, horende doof en met hun hart niet begrijpend (Jes. 6:10).
Zo’n 800 jaar later verweet Jezus zijn tijdgenoten dat men ze het nooit naar de zin kon maken. Maar omdat zij zo passief en onverschillig waren, bleven ze doof voor Jezus’ boodschap van barmhartigheid en vrijheid.
Wijsheid wordt gerechtvaardigd door haar werken, dat wil zeggen dat daden luider spreken dan woorden! Met andere woorden, het oordeel van anderen doet er niet toe. Wat er echt toe doet, is hoe we ons leven leiden.
Samenvattend is het de hoogste tijd om te luisteren naar Gods profeten en om te stoppen met het zoeken naar excuses voor de vingers die wij in onze oren hebben gestopt om zo Gods waarheid niet te horen.

Vragen:
Jezus verwijt zijn tijdgenoten kinderachtig gedrag; het is nooit goed voor hen.
Waarom doet Jezus dat? En waarom was Jezus zo verdrietig?
Stoot je zo geen mensen voor het hoofd?
Zegt Jezus ook vandaag wat tegen ons?

Gebed:
Vader, geef me ogen om vandaag Uw werk te zien.
Geef me oren om niet als een geestelijk doof mens door het leven te gaan.
Verwijder de onverschilligheid uit mijn hart en help mij om goede keuzen te maken.
Michaël Jongkamp

 

Adventsbezinning (3) dinsdag 10 december

Voor vandaag worden uit de H. Schrift ter overweging teksten voorgesteld uit het Boek van de profeet Jesaja hst. 40, 1-11 en uit het Evangelie van Matteüs hst. 18, 12-14. Hebt u een bijbel dan kunt u de teksten vinden Jesaja bij de profeten in ons zogenoemde Oude Testament en Matteüs, het eerste Evangelie in ons zogenoemde Nieuwe Testament.

Hebt u geen bijbel dan vertel ik u kort wat in de lezingen staat. Eerst even wat over de achtergrond van Jesaja. Hij was profeet in de 8e eeuw vóór Christus in Jeruzalem. Het volk was niet zijn eigen baas, nee, de Assyriërs waren de baas. De tekst van vandaag is een tekst van troost uit de tijd dat de Babyloniërs Jeruzalem hadden veroverd en een aantal bewoners naar Babylon hadden gedeporteerd. Als het erop aankomt is God sterker dan alle aardse machten en niet ermee te vergelijken. Daarom moet het volk zijn oog gericht houden op de eeuwige God, die alles geschapen heeft, vol energie zit, de wegen die het volk en heel zijn doen en laten kent, kracht en energie geeft aan degenen die op Hem vertrouwen.

Matteüs vergelijkt God met de herder die op zoek gaat naar het ene verloren schaap tot hij het vindt. Zo is God, bekommerd om ieder van ons. Onze hemelse Vader wil niet dat iemand van ons verloren gaat. (Hij inspireert mensen op zoek te gaan naar de ander)

Troostvolle gedachten dus in alle moeilijke tijden, ook de onze, als mensen aan zichzelf overgelaten het niet meer zien zitten. God is een liefdevolle God.

Kapelaan Siju heeft op de sites van Morgensterparochies aangegeven hoe de bezinning het beste kan geschieden.

Zoek dus een rustig moment en laat u niet afleiden. Als u de tekst gelezen hebt en gun u de rijd om de betekenis van de tekst tot u te laten doordringen. Herlees de tekst om te zien of er nog iets zou kunnen in staan dat u over het hoofd gezien hebt. Blijf weer even stil. Formuleer met eigen woorden een gebed waarin u zegt wat de tekst voor u (al of niet) betekend heeft. En pak uw bezigheden weer op.

Emeritus pastoor Reijnen.                                                                                    

Adventsbezinning (2) vrijdag  06 december

We lezen op vrijdag in deze eerste Adventsweek uit het Boek Jesaja, hst. 29, 17-24 en uit het Evangelie van Matteüs, hst. 9, 27-31.

Als u een bijbel hebt, neem die er dan bij. Voor degenen, die geen bijbel hebben, hieronder de tekst van de lezing uit Jesaja.
“Nog slechts een korte tijd, dan zal de Libanon weer een boomgaard worden, een boomgaard die is als een woud. Op die dag zullen doven kunnen horen hoe uit een    boek wordt voorgelezen, en blinden zullen met eigen ogen zien, bevrijd van duisternis en donkerheid. Dan zullen verdrukten de Heer weer loven, zwakken juichen om de Heilige van Israël. Want het is gedaan met de geweldenaar, voorbij met de spotter. Ieder die op onrecht zint, zal vergaan: wie een ander valse beweringen ontlokt, wie de rechters in de poort wil verstrikken, wie het recht van de rechtvaardige schendt met loze beweringen. Daarom – dit zegt de Heer, die Abraham   bevrijd heeft, over de nakomelingen van Jakob: Jakob zal niet meer te schande staan, zijn gezicht niet meer van schaamte verbleken. Want wanneer zijn kinderen zien wat     ik in hun midden heb verricht, zullen zij eerbied hebben voor mijn naam, de heiligheid erkennen van de Heilige van Jakob en de God van Israël vrezen. Ieder die verward was, zal inzicht verwerven, wie altijd klaagde, is vol begrip.”

Jesaja richt hier onze blik op de heerlijkheid van het Messiaanse Rijk. Verlost van haar vijanden zal de betekenis van haar naam haar eindelijk eer aandoen en zal Jeruzalem als stad van de vrede zichtbaar worden. Want dan zal de Vredevorst vanuit Jeruzalem de wereld regeren. Bijbels gezien is dat de realiteit van en vanuit het toekomstige Jeruzalem. Daarvan spreekt een enorme veelvoud van profetieën.

 Hieronder de tekst uit het Evangelie van Matteüs.
“Toen Jezus van daar verder ging, volgden hem twee blinden die luidkeels riepen: ‘Heb medelijden met ons, Zoon van David!’ En nadat hij een huis was binnengegaan, kwamen de blinden naar hem toe. Jezus vroeg hun: ‘Gelooft u dat ik dit kan doen?’
Ze antwoordden: ‘Zeker, Heer!’ Daarop raakte hij hun ogen aan en zei: ‘Zoals u   gelooft, zo zal het ook gebeuren.’ En hun ogen gingen open. Jezus waarschuwde hen uitdrukkelijk: ‘Zorg ervoor dat niemand het te weten komt!’ Maar na hun vertrek verspreidden ze het nieuws over hem in de hele omgeving.”

*Vooraf:

  • Zoek een moment waarin u stil kunt zijn, in uzelf te keren en niet afgeleid te worden.
  • Neem een ontspannen houding aan. Een bewust rustige ademhaling kan hierbij helpen.
  • Lees de tekst die u wordt aangereikt, laat de tekst tot u doordringen en vraag u af wat er volgens u in de tekst staat.
  • Lees de tekst opnieuw en vraag u af of u nog een aanvulling vindt op wat u aanvankelijk (al) gelezen had.
  • Waarom worden bovenstaande teksten ons in de Advent aangereikt, tijd van voorbereiding op de komst van de Heer?
  • Heb ik iets aan deze tekst voor mijn manier van leven?
  • Blijf een minuut of vijf stil, of zo gewenst, langer.
  • Formuleer met uw eigen woorden een gebed ter afsluiting en geef daarin weer wat in u opgekomen is in uw tijd van bezinning.

 Sluit vervolgens de bezinning af en ga verder met uw dagelijkse bezigheden.

Theo Dahlmans

 

Adventsbezinning (1) dinsdag 03 december

Jesaja 11, 1-10: Lucas 10, 21-24

 

Dierbare broeders en zusters in Christus, Vandaag is de eerste dinsdag van de Advent, een tijd van verwachting en voorbereiding. In de eerste lezing schildert Jesaja een prachtig visioen van een ideale koning, voortgekomen uit de “wortel van Isaï”, de vader van David. Deze koning, vervuld van de Geest van de Heer, zal regeren met rechtvaardigheid en vrede. Het is een wereld waarin vijandschap verdwijnt, waarin wolf en lam samenleven en harmonie wordt hersteld. Dit visioen gaat verder dan politiek leiderschap; het is een diepe, geestelijke vernieuwing. Voor ons christenen wijst dit visioen naar de Messias, Jezus Christus. Hij is gekomen om het koninkrijk van vrede en gerechtigheid te beginnen, een koninkrijk dat nog steeds in vervulling mag groeien.

In het Evangelie volgens Lucas zien we Jezus vol vreugde de Vader danken. Hij prijst Hem, omdat God zichzelf niet openbaart aan de wijzen en verstandigen, maar aan de eenvoudigen en kleinen. Jezus leert ons dat niet intellect of status ons dichter bij God brengt, maar een eenvoudig en ontvankelijk hart. Hij benadrukt hoe gezegend de leerlingen zijn: zij mogen zien en ervaren wat vele profeten en koningen slechts verlangden te zien.

Deze lezingen vullen elkaar prachtig aan. Jesaja geeft ons een hoopvol beeld van wat komen gaat: een wereld van vrede en rechtvaardigheid. Lucas laat zien hoe Jezus deze hoop inluidt door de eenvoudigen en kleinen te betrekken bij Gods plan. Dit nodigt ons uit om ook met een open hart te leven, zodat we Gods werk in ons leven en in de wereld kunnen herkennen en delen.

Voorafgaand aan de bezinning:

  • Zoek een moment waarop u stil kunt zijn, en niet laat afleiden;
  • Probeer een ontspannen houding aan te nemen.
  • Lees de tekst opnieuw en vraag u af of u nog een aanvulling krijgt op hetgeen u zojuist in de tekst gelezen hebt.
  • Hoe kunnen wij, in ons dagelijks leven, bijdragen aan het vrederijk dat Jesaja beschrijft?
  • Hoe blijven wij ontvankelijk voor Gods openbaring, zoals Jezus ons leert?
  • Durven wij met de eenvoud en overgave van een kind naar God toe te gaan?
  • Blijf een minuut of vijf (of langer) stil.
  • Bid een gebed met eigen woorden ter afsluiting.
  • En ga verder met uw bezigheden

Gebed
Goede God, Dank U voor de hoop die U ons geeft in Uw Woord. Help mij om mijn ogen te openen voor Uw werk in mijn leven en in de wereld. Geef mij het vertrouwen van een kind, zodat ik Uw liefde mag ervaren en doorgeven aan anderen. Laat mij in stilte Uw aanwezigheid voelen en versterk mijn verlangen naar rechtvaardigheid, vrede en eenvoud.  Amen.

Kapelaan Siju.