Maandag 19-2-2024.

Vastenactie 2024: Leven in een veranderende wereld

In de Goede week zullen de leden van het Missiecomité de jaarlijkse collecte houden ten behoeve van de Vastenactie. Dit jaar worden o.a. gemeenschappen in het zuiden van Zimbabwe ondersteund. Deze gemeenschappen zijn afhankelijk van gewassenteelt met regenwater. Als er onvoldoende regen valt, vertrouwen de mensen op waterbronnen als rivieren en putten. In 2023 waren er in grote delen van het land echter lange droge periodes, met grote risico’s voor de oogsten. Om de toegang tot schoon water te verbeteren voor zowel thuisgebruik als voor het land en dieren, gaan Vastenactie vier waterpunten installeren. Er worden putten geboord, die worden voorzien van een pomp die op zonne-energie werkt en er komt bij iedere put ook een grote opslagtank van 5000 liter. Ieder waterpunt kan vijf dorpen – met gemiddeld 20 gezinnen van vier personen – van water voorzien. Een betrouwbare watertoevoer vezekert de gemeenschappen van een goede oogst voor zowel thuisgebruik als om te verkopen. Daardoor verbeteren de voedselzekerheid en de inkomenszekerheid. Uitgebreide informatie treft u aan op de website: www.vastenactie.nl

Hoe kunt u bijdragen ? De leden van het Missiecomité zullen in de week voor de Goede Week de vastenactiezakjes huis aan huis verspreiden. In de Goede Week zullen deze zakjes met uw bijdrage weer bij u thuis worden opgehaald. Als u onverhoopt niet thuis wordt aangetroffen kunt u het Vastenactiezakje deponeren in de kerk of in de brievenbus van de pastorie. Ook is het mogelijk een bijdrage over te maken op het rekeningnummer van het Missiecomité: NL23 RABO 0361 5389 28 t.n.v. Vastenactie 2024.

Heeft u verder vragen dan u kunt een mail sturen naar jfmurlings@hotmail.com of bellen met 06-50218760.

***************************************************************

Vrijdag 8 december 2023.

Aanmelden activiteiten voor senioren Agathahöfke in Eys

Envida organiseert in Eys wekelijks activiteiten voor senioren. Deze worden georganiseerd voor mensen vanaf 65 jaar. Wanneer u op zoek bent naar gezelligheid of u wil graag andere inwoners van Eys ontmoeten, dan bent u van harte welkom. De activiteiten vinden plaats op dinsdag van 14.00uur tot 16.00uur en op woensdag van 10.30uur tot 16.00uur. Er worden diverse activiteiten georganiseerd. Zo is er op de woensdagochtend een geheugentraining. De dinsdag- en woensdagmiddag wordt besteed aan activiteiten; zoals kaarten, kienen, creatieve workshops en samen eten. U kunt ook zelf ideeën aandragen van dingen die u graag zou willen doen. Wanneer u graag wil deelnemen of wanneer u wat meer informatie wil, neem dan contact op met:

* Seniorenproject Agathahofke, telefoon 043-6043539
* Zorgoverleg parochie H.Agatha Eys, telefoon 043-4511243
* Melden tijdens de activiteiten in het Agathahöfke, Wezelderweg 3A in Eys

Deelname aan de activiteiten is gratis. Het team van het Agathahofke vindt het fijn om nieuwe deelnemers te kunnen verwelkomen, want ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd’.